top of page
חיפוש
naturewish11

חג השמן- לביבות ירק מהבר



שני דברים שאני מאד אוהבת- הראשון הוא שאני ממש אוהבת לביבות והשני שאני ממש אוהבת להרגיש שאני לא צריכה לקנות מצרכים לדברים שאני מכינה. ושני הדברים האילו הובילו אותי להכין לביבות ירק מן הבר.

קודם כל, חנוכה זו התקופה שהבר מתחדש, כבר חווינו מספר ימי גשם בעונה שגרמו להמון נבטי בר להתחיל להוציא את ראשם מן האדמה.

יש מגוון של צמחי בר שניתן ללקט שרוב צמחי בר למאכל מפוצצים בויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון ועוד ועוד כאשר לכל צמח בר ייחודיות ותכונות ריפוי משלו.

יש מי שיקרא לאותם צמחי בר עשבים שמקלקלים את הגינה אבל אם נלמד להנות מהם, כל שנה נצפה בכיליון עיניים לנבטים הקטנים. אפילו עשיתי אתגר טיק טוק בהקשר שיכול להמחיש ולו בקצת עד כמה הרגע הזה שצצים להם נבטי הבר משמח אותי ולמעשה את כל מי שמלקט.




הכנת הלביבות מתחילה בטיול קצר, אני את הטיולים שלי עושה בבוקר עם רימון בעגלה. ומתחילים ללקט צמחי בר מהמגוון שקיימים. יש אנשים שאומרים לי "אצלינו לא גדל כלום!" וזה כל כך לא נכון, אנחנו פשוט צריכים להכיר את כל העלים הירוקים שבהתחלה לעין לא מקצועית יראו אותו דבר כמו שחושבים שכל הסינים דומים.

אני ממליצה להתחיל בלהכיר שניים- שלושה סוגים של צמחי בר, לדעת לזהות אותם מתהליך הנביטה ועד שהצמח כבר בוגר ומוציא זרעים. לקטוף אותם, לשלב אותם בסלטים, בתבשילים וממש להתחבר לטעם שלהם.

באינסטגרם ובפייסבוק אני כל פעם מעלה תמונות של צמחי בר ומה אפשר לעשות איתם (בעיקר בסטורי. באינסטגרם כנסו ל"אתגר הבר" בארכיון הסטורי). מצרפת גם סרטון שהעליתי בערוץ יו טיוב שלי על איך ניתן לזהות נבטים של חוביזה וגדילן. שני צמחים שגדלים ממש בשפע ביישוב שלי, באשכולות בדרום הארץ.



אז ללביבות האילו קטפתי גדילן, חוביזה ושומר בר אבל כמובן שניתן ללקט מגוון של צמחי בר כמו עלי חרצית וחרדל וכמובן שאין בעיה לשלב מגוון של עלים ירוקים שקיימים גם אצליכם במקרר ובסופרים כמו תרד, מנגולד, פטרוזילה, כוסברה ועוד. חשוב שיהיה חופן רציני מכלל הירק.



לאחר מכן נרתיח 5 תפוחי אדמה בינוניים עד לריכוך ובנתיים נשטוף היטב את הירק (אני אוהבת להשרות בקערה עם מים וקצת חומץ ואז לשטוף שוב).

נקצוץ דק דק את הירק.

מבחינתי יש פה טריק- אם אני רוצה שכולם יאכלו, גם המפונקים והבררנים בטעמים, אז אני ממש מקפידה שהירק יהיה ממש קצוץ אבל כמובן מישפחות רוצה להשקיע בקיצוץ אפשר לקצוץ גס.

נמעוך את תפוחי האדמה המבושלים לפירה בקערה, נוסיף לקערה את הירק, נוסיף שתי כפות קמח חומוס. טכנית, אפשר גם קורנפלור או קמח רגיל אבל זו הזדמנות למי שפחות מכיר קמח חומוס לקנות ולהתחיל להשתמש בו, מבחינתי זו תוספת נחמדה של חלבון ללביבות האילו.



נתבל בכפית מלח, רבע כפית פלפל שחור, רבע כפית אבקת שום וחצי כפית כורכום.

נערבב הכל היטב- הכי כיף ללוש עם הידיים!



בקערה נפרדת נשים פירורי לחם עם שומשום.

נכין לביבות דחוסות כאשר כל לביבה נצפה בפירורי לחם.


במחבת, נשים שמן לטיגון חצי עמוק. חשוב שהשמן יהיה חם. השיטה המקובלת היא לקחת כף עץ, להכניס לשמן ואחרי שרואים בועות סביב השמן מבינים שהשמן חם. ועוד טריק מבית אמא זה לקחת בשלב הזה חתיכת גזר ולשים בשמן לאורך כל הטיגון של הלביבות. זה אמור לשמור על השמן נקי יותר.

נטגן כל לביבה משני הצדדים- ומאד חשוב שהלביבות יטוגנו טוב עד הזהבה רצינית כדי שהם לא יתפרקו- בכל זאת לביבה שבנוסף להכל היא גם טבעונית.



ניתן ללביבות להתקרר לפני ההגשה כדי שהן יתייצבו. אל תתבאסו אם אתם טועמים את הלביבה רגע אחרי שהוצאתם מהשמן (כי חייב לטעום- גם כדי לוודא שהתיבול טוב וגם כי ככה זה) ואתם מרגישים שהיא מתפרקת, ברגע שהיא מתקררת היא מתייצבת ולכן גם יום אחרי במקרר יעשה ממש עבודה נהדרת.

אז שיהיה בתיאבון!

חג חנוכה שמח!

ובתכלס ממש לא צריך רק את חנוכה ללביבות האילו - כל החורף שיש שפע של צמחי בר ניתן להכין אותן.


לביבות ירק טבעוניות מבן הבר.

(כמות לכ- 15 לביבות)


מצרכים:

צרור משמעותי של ירק: חוביזה, גדילן, חרדל, תרד, פטרוזיליה, שמיר, כוסברה ועוד..

5 תפוחי אדמה בינונים

שתי כפות קמח חומוס\ קורנפלור\ קמח לבן

כפית מלח

רבע כפית פלפל שחור

רבע כפית אבקת שום

חצי כפית כורכום

חצי כוס פירורי לחם

כף שומשום (לא חובה)

שמן לטיגון חצי עמוק


אופן ההכנה:

  1. מבשלים את תפוחי האדמה עד לריכוך.

  2. קוצצים דק דק את הירק

  3. מועכים את תפוחי האדמה בקערה

  4. מוסיפים לקערה את קמח החומוס והתבלינים, מערבבים היטב.

  5. יוצרים לביבות דחוסות

  6. בקערה נפרדת מערבבים את פירורי הלחם עם השומשום.

  7. כל לביבה מצפים בתערובת פירורי הלחם.

  8. מחממים שמן לטיגון חצי עמוק. מוודאים שהשמן חם (מכניסים כף עץ- אם סביב הכף יש בועות אז השמן חם מספיק).

  9. מטגנים כל לביבה משני הצדדים עד שהיא זהובה (חשוב שהיא תהיה זהובה כדי שלא תתפרק).

  10. מצננים את הלביבות לפני ההגשה.


חג שמח!







פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page